Tüketim harcamalarına ait 2017, 2018 ve 2019 yılları verileri açıklandı. Bu verilerin birleştirilmiş sonuçlarına göre:
Hanehalkı Bütçe Araştırması’nın 2017, 2018 ve 2019 yıllarına ait verilerinin birleştirilmiş sonuçlarına göre; hanehalkı tüketim harcamalarının büyük bölümünü konut ve kira, gıda ve alkolsüz içecek ile ulaştırma harcamaları oluşturdu. Konut ve kira harcamalarına en yüksek payı ayıran bölge %28,6 ile TR1 (İstanbul) iken en düşük payı ayıran bölge %20,2 ile TRA (Kuzeydoğu Anadolu) oldu.
Hanehalkı tüketim harcamaları içinde gıda ve alkolsüz içecek harcaması payının en yüksek olduğu bölge %28,5 ile TRB (Ortadoğu Anadolu) iken en düşük olduğu bölge %15,9 ile TR1 (İstanbul) oldu.
Ulaştırma harcamalarına en yüksek payı %20,1 ile TR8 (Batı Karadeniz) bölgesi ayırırken, en düşük payı ayıran bölge %15,3 ile TRC (Güneydoğu Anadolu) oldu.
Hanehalkı tüketim harcamaları içinde eğitime %3,7 ile en yüksek payı TR1 (İstanbul) bölgesi ayırırken, TR9 (Doğu Karadeniz) %0,9 ile en düşük payı ayıran bölge oldu.
Sağlık harcamalarına ise en yüksek payı %2,7 ile TR2 (Batı Marmara) bölgesi ayırırken, en düşük payı %1,2 ile TRB (Ortadoğu Anadolu) bölgesi ayırdı.
Türkiye’deki hanehalkı tüketim harcamalarının %24,4’ü TR1 (İstanbul) bölgesinde gerçekleşti. İkinci sırada %15,1 ile TR3 (Ege) bölgesi yer alırken, bu bölgeyi izleyen TR6 (Akdeniz) bölgesinin payı %11,4 oldu.
TR1 (İstanbul) bölgesi tüm harcama türlerinde en yüksek paya sahip olurken eğitim harcamalarının %38,6’sı, lokanta ve otel harcamalarının %28,9’u, eğlence ve kültür harcamaları ile konut ve kira harcamalarının %28,6’sı TR1 (İstanbul) bölgesinde gerçekleşti.
Hanehalkı tüketim harcamalarından aldığı pay ile ikinci sırada yer alan TR3 (Ege) bölgesinde ise alkollü içecekler, sigara ve tütün harcamalarının %17,3’ü, lokanta ve otel harcamalarının %16,0’ı ve sağlık harcamalarının %15,8’i gerçekleşti.
Türkiye’deki hanehalkı tüketim harcamalarından en düşük payı %1,8 ile TRA (Kuzeydoğu Anadolu) bölgesi aldı. Bu bölgeyi %2,6 ile TRB (Ortadoğu Anadolu) ve %2,9 ile TR9 (Doğu Karadeniz) izledi.
TRA (Kuzeydoğu Anadolu) bölgesinin alkollü içecekler, sigara ve tütün harcamalarından aldığı pay %2,5 iken gıda ve alkolsüz içecek harcamalarından %2,2, giyim ve ayakkabı harcamalarından ise %2,1 pay aldı.
TRB (Ortadoğu Anadolu) bölgesinin gıda ve alkolsüz içecek harcamalarından aldığı pay %3,7 iken giyim ve ayakkabı harcamalarından %3,5, haberleşme harcamalarından ise %2,9 pay aldı.
Türkiye’deki hanehalkı tüketim harcamalarının %24,4’ü TR10 (İstanbul) bölgesinde gerçekleşti. İkinci sırada %7,6 ile TR51 (Ankara) bölgesi yer alırken; bunu %6,5 ile TR31 (İzmir), %5,6 ile TR41 (Bursa, Eskişehir, Bilecik) bölgeleri izledi.
Hanehalkı tüketim harcamalarından en düşük payı %0,8 ile TRA2 (Ağrı, Kars, Iğdır, Ardahan) ve TR82 (Kastamonu, Çankırı, Sinop) bölgeleri aldı. Bu bölgeleri %1,0 ile TRB2 (Van, Muş, Bitlis, Hakkari) ve TRA1 (Erzurum, Erzincan, Bayburt), %1,3 ile TRC3 (Mardin, Batman, Şırnak, Siirt) ve TR81 (Zonguldak, Karabük, Bartın) izledi.
TRB2 (Van, Muş, Bitlis, Hakkari) bölgesi harcama türleri içinde en fazla payı %34,4 ile gıda ve alkolsüz içecek harcamalarına ayırırken; konut ve kira harcamalarına %21,8, ulaştırma harcamalarına ise %10,5 pay ayırdı.
TRB2 (Van, Muş, Bitlis, Hakkari) bölgesi harcama türleri içinde en düşük payı %0,6 ile eğitim harcamalarına ayırırken bunu %1,1 ile sağlık harcamaları, %1,7 ile eğlence ve kültür harcamaları izledi.
TR82 (Kastamonu, Çankırı, Sinop) ulaştırma harcamalarına %22,7 ile en yüksek payı ayıran bölge oldu. Bu bölgeyi %21,2 ile TR21 (Tekirdağ, Edirne, Kırklareli), %20,4 ile TR42 (Kocaeli, Sakarya, Düzce, Bolu, Yalova) ve TR81 (Zonguldak, Karabük, Bartın) izledi.